Polsat przeprosi samorządowców z gminy Obrowo

Fot. de.wikipedia.org

Sąd Okręgowy w Warszawie nakazał Telewizji Polsat przeprosić radnych z Obrowa za przyczynienie się do upowszechnienia ich negatywnego wizerunku.

W styczniu 2015 r. grupa radnych z Obrowa wyjechała na szkolenie do Zakopanego. W ślad za nią wyruszyła ekipa „Interwencji”, programu emitowanego przez Polsat, której temat podpowiedział toruński dziennik „Nowości”. Intencją twórców programu było „sprawdzenie”, jak są wydatkowane pieniądze podatników, czyli przyjrzenie się, co dokładnie robią radni w czasie szkoleń za państwowe pieniądze. W efekcie powstał program wyemitowany w Polsacie na początku lutego 2015 r.

Wynikało z niego jednoznacznie, że radni z Obrowa pojechali na drugi koniec Polski tylko po to, by się za państwowe pieniądze zabawić (koszt trzydniowego szkolenia na osobę wynosił 890 zł). Przedstawiono ich jako uczestników balangi suto zakrapianej alkoholem. Ponadto z materiału wynikało, że zabrali oni dziennikarzowi Polsatu telefon, jego samego „szarpali”, a na koniec uwięzili. Twórcy programu tylko mimochodem wspomnieli, że w szkoleniu uczestniczyli również radni z innych samorządów w Polsce. Dokładnie z 12.

Radni Obrowa poczuli się zniesławieni. Postanowili wstąpić na drogę sądową.

Po przeanalizowaniu zapisu z kamer hotelowego monitoringu okazało się, że pomówieni w zajściu w ogóle nie uczestniczyli. Od czasu zakończenia szkoleń siedzieli w swoich hotelowych pokojach.

Materiał wyemitowany przez Polsat został wielokrotnie zmanipulowany. Najbardziej krzykliwą kobietę przedstawiono jako pracownicę Urzędu Gminy w Obrowie. Jednego z radnych Obrowa nagrano bez jego wiedzy i zgody, zniekształcając jego słowa i tak „modulując” jego głosem, jakby był „pod gazem”. Poza tym oskarżono radnych z Obrowa, że udali się do Zakopanego samochodem przeznaczonym dla osób niepełnosprawnych, przez co chorych ze swojej gminy pozostawili na pastwę losu (w rzeczywistości gmina posiada dwa inne pojazdy tego typu). Okazało się również, że za wszystkie wytykane przez program „atrakcje” radni płacili z własnej kieszeni: spacery w góry, basen, komunikację miejską. Podobnie jak za obiad w drodze powrotnej.

Wyrok zapadł 15 lutego tego roku. Telewizji Polsat nakazano dwukrotnie opublikować na antenie planszę z przeprosinami. Wyrok nie jest prawomocny.

Program Polsatu o obrowskich radnych „Interwencja – Taka jest Polska” został nominowany do prestiżowej nagrody dziennikarskiej Grand Press.