Projekt EU-geniusz – edukacja dofinansowana z UE

Zajęcia z programowania z powodzeniem prowadzone są m.in. w Szkole Podstawowej w Młyńcu Pierwszym (fot. Łukasz Piecyk)

Będą uczyć się programowania, poznają języki obce i skorzystają z dodatkowych zajęć matematyki. Uczniowie z terenu powiatu toruńskiego, w ramach europejskiego programu „EU-geniusz”, będą mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę i wziąć udział w edukacyjnych wyjazdach. Projekt „EU-geniusz w naukowym labiryncie” realizowany będzie od marca br. do 30 września 2020 r. 

Z projektu, który startuje już w marcu, przez trzy lata skorzysta 2264 uczniów i 98 nauczycieli z 40 szkół działających na terenie powiatu toruńskiego. Program „EU-geniusz” poprowadzi uczestników przez „naukowy labirynt”, w którego ramach skorzystać będą mogli z dodatkowych zajęć matematycznych, językowych, przyrodniczych z wykorzystaniem łazika marsjańskiego ReMY, a także robotyki, lekcji programowania z wykorzystaniem klocków LEGO, wyjazdów edukacyjnych i programowania Scratch.

Poprzez projekt uczniowie rozwiną swoje kompetencje z czternastu przedmiotów. Ponadto młodzież będzie miała możliwość konsultacji z doradcami zawodowymi, a dla licealistów program stworzy okazję do miesięcznych płatnych staży zawodowych. Nauczyciele wezmą udział w kursach i szkoleniach, które podniosą ich zawodowe kompetencje.

Część ze wspomnianych inicjatyw z powodzeniem już rozwija się w szkołach powiatu toruńskiego, w tym w gminie Lubicz. Jedną z nich jest Szkoła Podstawowa w Młyńcu Pierwszym. Pierwszoklasiści programowania tam uczą się od września 2016 r.

Dzięki specjalnej aplikacji Scratch Junior dzieci poznają najważniejsze elementy edukacji, takie jak logiczne myślenie, kreatywność i pomysłowość. Ważna jest też intuicyjność, ponieważ dzieci z klas pierwszych nie potrafią jeszcze czytać.

Dzięki wirtualnemu językowi programowania Scratch uczniowie mogą w sposób wizualny tworzyć na komputerach i tabletach gry, pokazy multimedialne i wiele innych programów. Zdobyte umiejętności wciąż rozwijają.

We wrześniu uczniowie klas czwartych placówki w Młyńcu Pierwszym przystąpili do programu „#SuperKoderzy” i zrobili pierwszy krok w kierunku programowania obiektowego. Na stworzonej postaci duszka uczyli się nim sterować. Był to wstęp do stworzenia ich własnej gry platformowej.

Po kilku tygodniach przygody z projektem rozpoczęli pracę nad głównym zadaniem – multimedialną prezentacją przedstawiającą skróconą wersję „Czarnoksiężnika z Krainy Oz”. W grudniu uczyli się, jak tworzyć animację w Scratchu, dodając aktorów oraz dobierając sceny.

Trwający rok szkolny to także okazja do dokształcenia nauczycieli pod kątem nowoczesnych technologii w edukacji. 21 pedagogów z placówek w Młyńcu Pierwszym, a także ze Złotorii i Lubicza Dolnego, bierze udział w programie „Erasmus+ Mobilność”, dzięki któremu wiedzę zdobywają za granicą. W ramach projektu „Let’s code it! Teacher Hackathon” część nauczycieli odwiedziła już szkołę w Belgii, przed pozostałymi zaś wizyty na Malcie, w Portugalii i Hiszpanii.