Studentki UMK popularyzowały czytelnictwo wśród uczniów Szkoły Podstawowej w Świerczynkach

Studentki w trakcie podsumowania projektu zorganizowały kurs pierwszej pomocy prowadzony przez ratownika Harcerskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Marta Klupczyńska i Paulina Kapral są studentkami III roku pedagogiki na UMK o specjalności pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. W ramach przedmiotu „Badanie w działaniu” realizują projekt mający poprawić czytelnictwo uczniów w szkole w Świerczynkach.

Szkoła Podstawowa im. Leona Flicka w Świerczynkach zlokalizowana jest na peryferiach gminy Łysomice. We wrześniu 2013 r. oddano do użytku nowe skrzydło szkoły, w wyniku czego jej powierzchnia użytkowa zwiększyła się o ponad 850 m2. W tej przestrzeni powstały nowe pracownie dydaktyczne: przyrodnicza i matematyczna. Zostały one wyposażone w nowoczesne pomoce edukacyjne. Generalny remont i rozbudowa szkoły nie objęły jednak biblioteki szkolnej. Nie zostały w niej odnowione meble ani wnętrze. Również sam księgozbiór, który stanowią niemal wyłącznie lektury, pozostawia wiele do życzenia.

– W tych warunkach postanowiłyśmy działać – mówi Marta Klupczyńska. – Nasz projekt podniesienia jakości biblioteki oraz czytelnictwa uczniów poprzedziłyśmy odpowiednimi badaniami.

Zainteresowania badawcze obu studentek skupiają się na czytelnictwie dzieci zamieszkających małe miejscowości, m.in. Świerczynki. Ankiety przeprowadzone w szkole potwierdziły ogólnokrajową tendencję: ogólny spadek czytelnictwa wśród młodych ludzi. W Świerczynkach wielu uczniów nie przeczytało w ciągu ubiegłego roku ani jednej książki. Nawet lektury. Zdarzają się uczniowie, głównie klas starszych, którzy od dwóch, trzech lat nie odwiedzili biblioteki ani razu. Starszym uczniom (klasy 6-7) biblioteka szkolna nie podoba się wcale.

– Badania potwierdziły nasze najgorsze przypuszczenia – dodaje Marta Klupczyńska. – Stan czytelnictwa tych dzieci jest katastrofalny. I nie mamy wątpliwości, że należy to zmienić. Pomyślałyśmy, że najlepiej byłoby zacząć od uczynienia z biblioteki szkolnej miejsca bardziej przyjaznego, toteż zaplanowałyśmy zmiany w jej wystroju. Chcemy urządzić tu kącik czytelniczy oraz zebrać środki na wymianę mebli. Aby było to miejsce sympatyczne i zachęcało do odwiedzania, musi być nowoczesne. Zwróciłyśmy się więc o wsparcie do urzędów oraz firm prywatnych. W efekcie udało nam się pozyskać na ten cel łącznie ok. 1,1 tys. zł.

Projekt polega również na rozwoju czytelnictwa poprzez zakup książek. Studentki chcą, aby księgozbiór składał się nie tylko z lektur, ale wzbogacił się również o pozycje popularnonaukowe, przygodowe, bajki czy książki edukacyjne.

– Planujemy prenumeratę czasopisma „Świerszczyk” oraz dwujęzycznego „Odkrywcy” – wyjaśnia koordynatorka. – W ramach naszych działań zainicjowałyśmy też zbiórkę książek wśród studentów UMK, naszych znajomych oraz chętnych do włączenia się w akcję. Napisałyśmy już listy do wydawnictw, aby wsparły nasz projekt i ufundowały część książek.

Akcja niewątpliwie godna pochwały. Czy jednak ową ogólną tendencję spadku czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży da się powstrzymać? Studentki są pełne optymizmu.

– Jeśli chcemy się temu zjawisku przeciwstawić, to akcje podobne do naszej należy przeprowadzać wśród najmłodszych – podsumowuje Marta Klupczyńska. – Idzie o to, by zakorzeniać prawidłowe wzorce zachowań od najwcześniejszych lat. Jak w tym porzekadle: „Czego się Jaś nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”.