Uczniowie Szkoły Podstawowej w Turznie obchodzili Tydzień Kolorów

Fot. materiały prasowe

Szkoła Podstawowa im. Fryderyka Chopina w Turznie przystąpiła w tym roku do projektu autorstwa Grzegorza Pleszyńskiego „Tydzień Kolorów – Antydepresyjna Szkoła”. Tegorocznym hasłem obchodów Tygodnia jest „Natura. Kultura. Harmonia”.

Celem ogólnym akcji Antydepresyjna Szkoła jest złagodzenie skutków działania stresu w szkole oraz szeroko rozumiana integracja uczniów i nauczycieli poprzez „nauczanie bezinwazyjne”, czyli przez zabawę i naukę. Tydzień Kolorów realizuje w ten sposób optymistyczną wizję nauczania i wychowania przez „otwarcie szkoły” i działania zespołowe, a w dalszym pojęciu poprzez kształtowanie utylitarnych i oczekiwanych postaw szlachetnych jak tolerancja, akceptacja, odkrywanie własnej świadomości przez sztukę (element kultury) i obcowanie z naturą. Dzięki temu szkoła może przeciwdziałać zjawiskom odrzucenia i wykluczenia wśród uczniów oraz pomóc w odkrywaniu własnej tożsamości społecznej, kulturowej i ogólnoludzkiej. Taka wizja szkoły jawi się nie tylko uczniom, ale i niektórym nauczycielom, którym powyższe cele są bliższe niż się zdaje. Tak jest w przypadku samego twórcy idei Antydepresyjnej Szkoły – Grzegorza Pleszyńskiego, wieloletniego nauczyciela plastyki w Szkole Podstawowej nr 2 w Szubinie (wcześniej Zespół Szkół nr 2 w Szubinie) oraz artysty i performera, który odważnie próbuje łączyć idee wolności artysty z zawodem nauczyciela.

Każdy rok Antydepresyjnej Szkoły upływa pod innym hasłem. Ta edycja kierunkuje nas w stronę harmonii między kulturą (jako wytworem człowieka) a naturą (jako efektem działania sił natury). Stąd też pomysły na nasze działania w szkole, które odbyły się przed samymi feriami zimowymi (5-9.02.2018), kiedy uczniowie przejawiają oznaki zmęczenia szkołą, nauką i zimną porą roku. Każdy dzień związany był z innym kolorem, który definiował kierunek działań uczniów i nauczycieli. Zespoły klasowe zostały przydzielone do poszczególnych dni i zdobiły budynek szkolny w odpowiednim kolorze. Mogli użyć dowolnej techniki i ozdób, a działanie to skierowane było na współpracę w grupie oraz rozwijanie kreatywności. Każdy dzień był przystrojony również muzycznie w postaci piosenek związanych z danym kolorem, słuchanych na dużych przerwach. Uczniowie poznali takie klasyki muzyki rozrywkowej jak „Biała armia” czy „Yellow submarine”. Współpracowała z nami również kuchnia i stołówka szkolna, przygotowując na Tydzień Kolorów posiłki z elementami kolorystycznymi poszczególnych dni. Każdego dnia uczniowie ubierali się z elementem danego koloru w imię hasła „uczeń przebrany jest niepytany”. Większość nauczycieli przyłączyła się również do akcji wspólnego koloru stroju, dzięki czemu nasza szkoła w tych dniach wyglądała zaskakująco spójnie i kolorowo.

Poniedziałek upłynął z kolorem czerwonym, a w szkole zorganizowaliśmy zbiórkę krwi dla 1,5-rocznej Amelki chorej na białaczkę. Zmobilizowało to rodziców naszych uczniów niekiedy do pierwszego oddania krwi w swoim życiu, dając w ten sposób przykład własnym dzieciom na przyszłość. Prace lekarzy i pielęgniarek mogliśmy podglądać na przerwach, co budziło sporą ciekawość uczniów. Do akcji zbiórki krwi przyłączyło się również wielu nauczycieli naszej szkoły i ich rodziny. Przybyło ponad 40 osób, ale po wstępnym badaniu krew mogło oddać tylko 30.

Na wtorek przygotowaliśmy kolor niebieski, związany z wodą i policją. 6 lutego to również Dzień Bezpiecznego Internetu, stąd też zaproszenie do naszej szkoły policjantki z Komendy Wojewódzkiej w Bydgoszczy z działu Prewencji, która poprowadziła warsztaty dla uczniów na temat Cyberprzemocy. Uczniowie mogli dowiedzieć się, jakich sposobów używają przestępcy, aby wykraść nasze dane osobowe oraz jak powinniśmy chronić własne dostępy do danych osobowych. Dla starszych uczniów nacisk spotkania położony był na kary, jakie grożą młodzieży za ośmieszanie innych osób w przestrzeni internetowej. Dla najmłodszych pani pedagog, Edyta Banasiak, przygotowała warsztaty z wodą. Pokazywała klasom eksperymenty z użyciem sody oczyszczonej i barwników opowiadając o właściwościach wody. Niektóre z nich kończyły się wybuchami, co uczniom podobało się najbardziej. Uczniowie ci malowali również na ścianie podwodny świat tworząc wielkoformatowe prace malarskie.

Środa była dniem żółtym. Ten kolor kojarzy się najbardziej z miodem i pszczołami, stąd też zaprosiliśmy do naszej szkoły właścicielkę sklepu z miodem Pasieka w Toruniu. Pani Lidia Kłos przygotowała dla nas warsztaty o pszczołach, które prowadziła dla uczniów nauczania wczesnoszkolnego studentka pedagogiki, a dla uczniów klas starszych dwie licealistki z V Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu. Wszystkie zajęcia opowiadały o pożyteczności tych małych owadów oraz o tym, jak je chronić i odróżnić od os. Uczniowie mogli przymierzyć kapelusze pszczelarzy oraz obejrzeć ul od środka. Warsztaty opatrzone były wieloma ilustracjami i rekwizytami pszczelarskimi, a każde z nich kończyły się quizami ze słodkimi nagrodami. Uczniowie wychodzili z nich zaciekawieni tematem pszczół i nabrali ochoty do kolejnego etapu, jaki przygotowujemy dla nich – budowanie gniazd dla pszczół murarek na wiosnę.

Czwartek był najspokojniejszym dniem, ponieważ zielonym. Uczniowie siali na godzinach wychowawczych rośliny miododajne do doniczek, które na wiosnę przesadzimy na łąkę na terenie naszej placówki. Tego dnia Rada Rodziców zorganizowała bal karnawałowy dla najmłodszych, a dla starszych uczniów ognisko z kiełbaskami.

Ostatni dzień Tygodnia Kolorów był dniem białym i przebiegł pod hasłem „wszyscy jesteśmy aniołami”. Odbyły się apele podsumowujące cały tydzień naszych kolorowych zmagań oraz wręczono nagrody w konkursie na prace plastyczne „Kot antydepresyjny” wykonane techniką malarską lub rysunkową oraz maskotki kotów. Podsumowano również cały tydzień ubierania się uczniów w elementy kolorystyczne i nagrodzono klasy, które miały największy procent osób przebranych. Nagrody wręczał pomysłodawca Tygodnia Kolorów, który przybył na nasze zaproszenie do szkoły, pan Grzegorz Pleszyński. Artysta podzielił się z uczniami swoimi doświadczeniami z realiami szkolnymi jako artysta i wieloletni nauczyciel plastyki w swoim wykładzie o kulturze i naturze. Niektóre jego tezy zostały przyjęte oklaskami, szczególnie przez gimnazjalistów. Omówił przy tym także prace konkursowe uczniów naszej szkoły wskazując na ich antydepresyjne walory. Pan Grzegorz Pleszyński wręczył również klasom kalendarze z pracami Antydepresyjnej Szkoły.  Mamy nadzieje, że Tydzień Kolorów podobał się wszystkim uczniom i w przyszłym roku znów się spotkamy przy organizacji nowego Tygodnia!

Organizatorki:
Edyta Banasiak
Magdalena Budzyńska