Czytniki kart płatniczych – który wybrać?
Terminal do płatności kartą to urządzenie, dzięki któremu Twoi klienci mogą zapłacić za oferowane przez Ciebie towary lub usługi, wykorzystując transakcje bezgotówkowe. Urządzenie powinno być dobrane przede wszystkim do rodzaju prowadzonej działalności – co wziąć pod uwagę?
Jak wybrać terminal do płatności kartą
Zgodnie z wymogami programu Polski Ład przedsiębiorcy rejestrujący sprzedaż za pomocą kas fiskalnych mają obowiązek zapewnić klientom płatności bezgotówkowe w miejscu wykonywania działalności. Wybierając terminal do płatności kartą, należy więc zwrócić uwagę na zasilanie urządzenia oraz sposób łączenia się z internetem. W przypadku firm działających tylko w jednym miejscu najrozsądniejszym rozwiązaniem może być terminal stacjonarny, który wymaga stałego podłączenia do zasilania.
Jeśli działalność prowadzisz w ruchu i świadczysz usługi w różnych miejscach, lepiej będzie zdecydować się na terminal mobilny, który umożliwi przyjmowanie płatności gdzie tylko sięga sieć 3G, jak np. terminal ingenico move 3500. Tego typu urządzenia mają wbudowany akumulator i najczęściej są nieduże oraz lekkie, dlatego świetnie sprawdzają się w przypadku firm prowadzonych w ruchu.
Płatności mobilne
Na co jeszcze zwrócić uwagę? Istotne znaczenie ma także czas księgowania płatności oraz szybkie i sprawne raportowanie. Warto przy tym pamiętać, że obecnie klienci do wykonywania transakcji bezgotówkowych wykorzystują nie tylko kartę płatniczą, ale również urządzenia mobilne. Według raportu „Płatności cyfrowe 2020” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, popularność takiej metody regulowania rachunku rośnie. W najnowszej edycji badania 11% ankietowanych zapytanych o to, z jakich produktów finansowych skorzystało w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, wskazało płatności zbliżeniowe smartfonem z aplikacją Google Pay (rok wcześniej tę metodę płatności wskazało 7% badanych).[1]
Jeśli zaś chodzi o najchętniej wybierane płatności mobilne realizowane w sklepach stacjonarnych, to na pierwszym miejscu znalazł się BLIK, na drugim płatności zegarkiem i płatności zbliżeniowe smartfonem Visa lub MasterCard (HCE), zaś na trzecim – płatności smartfonem z aplikacjami Google Pay i Apple Pay.[2] Wybierając terminal do płatności kartą, który realizuje również transakcje dokonywane za pomocą urządzeń mobilnych, zapewniasz swoim klientom większy wybór. Dzięki temu mogą oni zapłacić za usługi lub towary w preferowany przez siebie sposób, a to buduje pozytywny wizerunek Twojej firmy.
Usługi dodatkowe
Nowoczesne terminale do przyjmowania płatności kartą mogą też mieć dodatkowe funkcje, jak np. doładowanie telefonu, usługa cashback czy dynamiczne przeliczanie walut. Czy warto się na nie zdecydować? Klient korzystający z wypłaty sklepowej musi przy okazji coś u Ciebie kupić, dlatego jeśli w pobliżu Twojego punktu nie ma bankomatu, zwiększasz szanse na zyskanie stałych klientów. Również możliwość doładowania telefonu bywa zachętą do zakupów. Jeśli zaś gościsz u siebie klientów z zagranicy, usługa dynamicznego przeliczania walut zapewni im poczucie bezpieczeństwa podczas płatności, a to również zachęca do ponownego skorzystania z Twoich usług. Tego typu rozwiązania mają więc pozytywny wpływ na wizerunek Twojej firmy i pomagają budować pozycję marki na rynku.
Dopasuj terminal do swojej firmy
Wybór terminala płatniczego do firmy powinien uwzględniać rodzaj prowadzonego biznesu – innego urządzenia będzie potrzebował właściciel sklepu stacjonarnego, innego osoba prowadząca kawiarnię, a jeszcze innego przedsiębiorca działający sezonowo lub prowadzący biznes w ruchu. Poszukując odpowiedniego modelu czytnika kart płatniczych, należy więc zastanowić się jakie funkcje i usługi są niezbędne, a które mogą okazać się mało przydatne. Jeśli nie wiesz jakie urządzenie będzie najlepszym wyborem, warto skonsultować się z operatorem płatności, który doradzi najkorzystniejsze rozwiązanie.
[1] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/12/Raport-Platnosci-cyfrowe-2020-10.12.2020.pdf
[2] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/12/Raport-Platnosci-cyfrowe-2020-10.12.2020.pdf