Uwaga na fałszywe smsy! Cyberprzestępcy podszywają się pod firmy kurierskie i organy państwowe
Coraz popularniejsze staje się oszustwo polegające na wysyłaniu wiadomości, które w swojej treści zawierają linki do stron internetowych. Cyberprzestępcy podają się za firmy kurierskie, operatorów telefonii komórkowej, organy administracji państwowej bądź dostawców rożnego rodzaju usług. Wchodząc w link podany w treści wiadomości możemy stracić wszystkie nasze oszczędności.
Do policjantów docierają informacje, że wiele osób otrzymuje na swoje telefony komórkowe wiadomości które zawierają informacje o zaległościach za jakąś opłatę (np. dopłatę do rachunku za energię elektryczną lub za nadaną paczkę. W wiadomościach otrzymujemy ostrzeżenie, że w razie niewykonania przelewu zostanie odłączony prąd bądź zamówienie zostanie anulowane.
Zdarza się, że przestępcy podszywają się pod organy administracji państwowej. Użytkownicy telefonów komórkowych otrzymują fałszywe SMS-y o nałożeniu kwarantanny bądź wystawieniu e-recepty. Bardzo istotne jest to, że fałszywe wiadomości przychodzą pod taką samą nazwą jaką posiadają operatorzy sieci czy firmy kurierskie. W polu nadawcy widnieje nazwa, która ma świadczyć o autentycznym nadawcy, jednak wiadomość wysyłana jest przez przestępców. Wchodząc na wysłany w wiadomości link zostajemy automatycznie przekierowani na stronę umożliwiającą zalogowanie do osobistego konta bankowego, celem uiszczenia wskazanej kwoty bądź fałszywą stronę internetową. Wchodząc w link podany w treści wiadomości możemy stracić wszystkie nasze oszczędności. W takim przypadku należy usunąć wiadomość i nie odpowiadać na nią.
Warto pamiętać o następujących zasadach bezpieczeństwa:
- Nie otwieramy wiadomości i załączników otrzymanych smsem lub e-mailem od nieznanych nam nadawców.
- Nie otwieramy żadnych linków załączonych do wiadomości pochodzących z nieznanego źródła.
- Nie zapisujemy loginu, ani haseł dostępu w plikach tekstowych – takie pliki mogą zostać przechwycone przez programy i aplikacje szpiegujące.
- Nigdy nie przesyłamy naszych haseł i loginów w wiadomościach tekstowych czy mailowych nawet do naszych bliskich.
- Nie podajemy też w wiadomościach czy w rozmowie przez telefon naszych haseł i loginów – pracownicy banku nie będą o to prosić, z takimi żądaniami piszą i dzwonią zawsze oszuści podszywający się pod pracowników banku.