Gmina Czernikowo. Uczniowie przygotowali terenową grę wiejską
Stowarzyszenie „Dziedzictwo Rodzimej Kultury” realizowało dla uczniów ze Szkoły Podstawowej w Czernikowie projekt pn. „Na chłopski rozum”. Efektem działań było przygotowanie terenowej gry wiejskiej, którą teraz może przejść każdy zainteresowany mieszkaniec gminy.
W projekcie wzięło udział 17 dzieci z klas 4-6. Obejmował on cztery tygodnie zajęć dla młodych mieszkańców gminy z dziedziny edukacji kulturowej, artystycznej i regionalnej. W ramach prowadzonych warsztatów uczestnicy mogli zapoznać się z tematyką bajek ludowych, a następnie stworzyć w oparciu o nią terenową grę wiejską. Po odbyciu zajęć w terenie, uczniowie samodzielnie przygotowywali ilustracje do gry, ucząc się w ten sposób m.in. projektowania graficznego. Tak udało się stworzyć edukacyjną grę terenową, której celem jest z jednej strony sprawdzenie swojej wiedzy o gminie Czernikowo, a z drugiej poznanie tajemniczego świata ludowych bajek.
– Gra jest efektem współpracy zarówno z dziećmi, jak i gminnymi instytucjami. W trakcie warsztatów staraliśmy się stymulować kreatywność uczestników. Cieszymy się, że projekt cieszył się tak dużą popularnością – mówi Sara Orzechowska ze Stowarzyszenia „Dziedzictwo Rodzimej Kultury”.
Finałowe przejście edukacyjnej gry wiejskiej „Na chłopski rozum” zorganizowano w środę 15 lipca. Uczestnicy zwartą grupą wyruszyli o godz. 15.00 spod boiska przy szkole w Czernikowie na spacer po miejscowości. W poszczególnych punktach, zaznaczonych na mapie gry, dla uczestników przygotowane zostały atrakcyjne animacje. Humory, pomimo upałów, dopisywały.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektu warsztatów. Wydrukowane gry trafiły do szkoły w Czernikowie i do gminnej biblioteki. Każdy chętny mieszkaniec może teraz przejść naszą grę samodzielnie. Na wyznaczonych punktach będzie można poznać ludowe bajki i rozwiązać przygotowane zagadki. Projekt ma duży potencjał i mamy nadzieję, że gminne instytucje będą organizować na podstawie gry kolejne przejścia z animacjami – podsumowuje Sara Orzechowska.
Partnerami projektu były Szkoła Podstawowa w Czernikowie, Stowarzyszenie „Czyż-Nie” oraz Gminna Biblioteka Publiczna w Czernikowie. Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Bardzo Młoda Kultura 2019-2021”.