Pociągiem do Torunia przez Czernikowo. Przywrócono długo oczekiwane połączenie
31 stycznia uruchomiono pociąg Toruń – Sierpc przez Czernikowo i Lipno. Połączenie na tej trasie obsługują codziennie trzy pary pociągów. To rezultat m.in. działań władz gminy Czernikowo w sprawie przywrócenia regularnego połączenia do Torunia na linii kolejowej nr 27. Nadal prowadzone są rozmowy na temat wykorzystania tej linii w codziennym transporcie podmiejskim. „Mamy konsensus” – tak o porozumieniu samorządu województwa, powiatu, ościennych gmin i kolei mówi wójt gminy Czernikowo Tomasz Krasicki. I zapowiada, że uruchomienie szynobusu jako kolei metropolitalnej, na której kursuje kilkanaście par pociągów, obsługującej wschodnią część miejskiego obszaru funkcjonalnego miasta Torunia, to prawdopodobnie kwestia najbliższych kilku lat.
Od 31 stycznia władze województwa przywróciły pociąg relacji Sierpc – Toruń przez Lipno i Czernikowo. Rozkład jazdy został ułożony tak, by pociąg przyjeżdżał do Torunia codziennie rano przed godz. 8.00. Wprowadzenie nowej linii to rezultat m.in. starań gminy Czernikowo.
Przywrócenie pociągów na linii kolejowej nr 27 było jednym z naszych priorytetowych celów i cieszę się, że udało nam się do tego doprowadzić. Wystarczy przejechać się tym pociągiem, by przekonać się, jak bardzo był potrzebny mieszkańcom gminy Czernikowo: już kilka dni po uruchomieniu tego połączenia w kluczowych dniach i godzinach wszystkie miejsca siedzące są zajęte, a wiele osób podróżuje na stojąco. Na razie kursują do Torunia i z powrotem trzy składy dziennie, jednak liczymy na to, że za kilka miesięcy rozkład zostanie odpowiednio dostosowany do rzeczywistych potrzeb i kursów będzie więcej. Regularne połączenia na linii kolejowej nr 27 będą stanowić dobrą alternatywę wobec zakorkowanej drogi krajowej nr 10, którą dziś muszą jeździć mieszkańcy naszej gminy. Żeby dotrzeć do pracy w Toruniu lub załatwić w tym mieście swoje sprawy, trzeba dziś stracić masę czasu, stojąc w korkach. Czas przejazdu koleją tego samego odcinka jest kilka razy krótszy. Ale, poza tym aspektem życia codziennego, także inne ważne względy przemawiają za rozwojem siatki połączeń kolejowych w obszarze Torunia i podtoruńskich miejscowości. Zgodnie z założeniami polityki klimatycznej Unii Europejskiej centra miast zamykają się na ruch samochodowy. Na razie dotyczy to głównie większych metropolii, ale za jakiś czas także w średnich miastach niewiele aut będzie w stanie wjechać do centrum. Wynika to z obowiązujących przepisów – zgodnie z ustawą o elektromobilności samochody niespełniające norm emisji zanieczyszczeń nie będą mogły wjechać do centrum miast. Jedynym dostępnym rozwiązaniem tego problemu jest rozwój transportu zbiorowego. Dlatego wspólnie z innymi samorządowcami z naszego regionu pracujemy nad koncepcją wprowadzenia szybkiego i ekologicznego środka transportu, czyli szynobusu, na terenie Torunia oraz gmin Lubicz, Obrowo i Czernikowo (wzdłuż trasy kolejowej nr 27). Byłby to rodzaj podmiejskiego tramwaju, który kursowałby stosunkowo często, według wstępnych założeń raz na godzinę, co byłoby optymalnym rozwiązaniem dla mieszkańców naszej gminy. Jak widać, uruchomienie pociągu to dopiero pierwszy krok w stronę „rewolucji” komunikacyjnej w naszej gminie.
Na jakim etapie są te plany?
Realizacja tego projektu wymaga zgodnej współpracy wielu podmiotów. W rozmowy na ten temat zaangażowane są władze województwa i powiatu, zainteresowanych samorządów gminnych, prezydent Torunia oraz przedstawiciele PKP. Wydaje się, że osiągnęliśmy w tej sprawie konsensus: projekt jest potrzebny i będzie realizowany. Modernizacja linii kolejowej nr 27 wymaga jednak wielomilionowych nakładów. Samorządy terytorialne nie są w stanie sprostać finansowo tej inwestycji bez udziału środków Skarbu Państwa czy funduszy unijnych. Po stronie gminy Czernikowo będzie m.in. wytyczenie i wybudowanie (we współpracy z PKP) nowych przystanków wraz z niezbędną infrastrukturą, jak np. parkingi. W tej chwili trudno jednoznacznie zadeklarować, kiedy taka podmiejska kolejka ma szansę powstać. Zapewniam jednak, że nasza gmina będzie aktywnie działać na rzecz realizacji tych zamierzeń. Linia kolejowa nr 27 ma ogromny potencjał, jeśli chodzi o potok podróżnych. Z terenów podmiejskich do Torunia może dojeżdżać nawet ok. 6 tys. osób na dobę, dlatego wszyscy powinniśmy podjąć wysiłek zmierzający do uruchomienia podmiejskiej kolejki metropolitalnej