Ekspert odpowiada: renoma i serwis instalacji mają znaczenie
W momencie zmiany instalacji grzewczej jedno z podstawowych pytań, oprócz tego „na co”, brzmi: „jakiej firmy?” – i najczęściej rozpoczyna się od szukania i sprawdzania rankingów. To nie jest zła droga. Ważne, żeby opinie były obiektywne. Ale dlaczego nie zapytać kogoś, kto się na tym zna?
– Nie kierujmy się wyłącznie niską ceną i sprowadzanym nie wiadomo skąd sprzętem bez serwisu i sprzedaży na miejscu – podkreśla Paweł Grabowski, współwłaściciel spółki HYDRO-BETPOL z Silna w gminie Obrowo. – W naszym przypadku polegamy na sprawdzonych producentach. Jeśli mowa o kotłach pelletowych, to np. firma Heitz i jej asortyment, jeśli o pompach ciepła – to m.in. firmy Nibe i Daikin, które są liderami w produkcji, a my korzystamy z ich sprzętu, montujemy go i oferujemy serwisowanie.
Jako deweloper BETPOL stał się jednym z pionierów na rynku lokalnym w montażu pomp ciepła, kiedy podobne rozwiązania były mniej popularne.
– Instalacją pomp ciepła zajmujemy się od siedmiu lat, mamy na koncie ponad setkę takich urządzeń. Wiemy od klientów, że funkcjonują bez zarzutu – informuje Dariusz Strzelecki, właściciel firmy BETPOL i HYDRO-BETPOL. – Ale pierwszą pompę założyliśmy już w 2010 r. Do tej pory nie ma z nią problemów.
Znaczenie mają dostępność serwisu i szybkość reakcji na zgłoszenia. Przy wyborze wykonawcy należy zwrócić uwagę na czas od zgłoszenia awarii do przybycia serwisu – może to być dzień, dwa tygodnie, nawet miesiąc. Zależy od umiejętności dostawcy, kontaktów z producentem i dostępności części zamiennych.
– Wszystko sprowadza się do możliwości zrobienia przeglądu, serwisu i uruchomienia urządzenia, aby klient nie musiał czekać na serwis przez dwa tygodnie, które są standardem. To jest zgodne z przepisami, ale kiedy działamy lokalnie, staramy się reagować bardzo szybko – podkreśla Paweł Grabowski. – Szczególnie w sezonie grzewczym, kiedy potrzebujemy ciepła i nie mamy innego źródła. Najlepiej tego samego dnia lub następnego.
Ale często wystarczy porada telefoniczna i przywrócenie fabrycznych ustawień urządzenia, które klient nieumyślnie zmienił. Kolejną ważną sprawą jest serwis pogwarancyjny. Po upływie określonego czasu, zazwyczaj minimum dwóch lat, istnieje możliwość przedłużenia gwarancji. Od klienta wymaga to jednak regularnych przeglądów.
– Trzeba je przeprowadzać zawsze przed upływem roku od daty instalacji urządzenia – czy jest to kocioł na pellet, czy pompa ciepła. Przeglądy wykonujemy my i zachęcamy, aby klient o tym pamiętał i nie odkładał na ostatnią chwilę – zaznacza Paweł Grabowski.
Jak w przypadku przeglądu samochodu – nie jest to darmowa usługa, ale konieczna, bo takie są wymogi eksploatacji urządzeń. HYDRO-BETPOL ma pracowników po szkoleniach, z doświadczeniem oraz uprawnieniami do montażu, uruchamiania, serwisowania i przeglądu urządzeń.
– Dzięki temu i posiadanej wiedzy możemy uzyskać autoryzację od producenta. Autoryzacja jest niezbędna do prowadzenia działalności, ponieważ oprócz rozliczeń z klientami, musimy również rozliczać się z usług gwarancyjnych.
Przy wyborze sprzętu i eksploatacji znaczenie mają też konsultacje i druga opinia, jeśli zachodzi taka konieczność.
– Producenci mają działy techniczne, do których można się zwrócić i przekazać informacje o budynku, które są potrzebne do wyliczenia, aby urządzenie było dobrane idealnie. Jeśli będzie za duże, to np. pompa ciepła będzie się zbyt często włączać i wyłączać, co może doprowadzić do uszkodzenia kompresora. W przypadku kotła pelletowego będzie to zwiększone zużycie paliwa. Dlatego urządzenie powinno być dobrane precyzyjnie. Najpierw konsultujemy z klientem, potem sami dokonujemy wyliczeń. Jeśli nadal coś jest niejasne – korzystamy z pomocy.
Firma HYDRO-BETPOL sp. z o.o. zajmuje się także m.in. montażem rekuperacji i klimatyzacji. Kontakt: Silno, ul. Toruńska 23A, tel. +48 514 514 327.
Pompy ciepła. Kiedy warto zamontować?
Zajrzyj również na nasz portal „Tylko Toruń”.