Gmina Chełmża. Transport autobusowy w 2021 roku
Po terenie gminy Chełmża znów kursują autobusy. Na drogi wróciły 4 stycznia, a oprócz dotychczasowych, znanych mieszkańcom z roku poprzedniego tras, dojdą nowe opcje. Zmienił się także świadczący usługi przewoźnik. Gmina na utrzymanie komunikacji publicznej w 2021 roku wyda 135 tys. zł. Jak będzie wyglądać transport dla mieszkańców przez najbliższy rok?
W zeszłym roku funkcjonowały dwie linie autobusowe: Chełmża – Nawra – Chełmża i Chełmża – Dźwierzno – Chełmża. Każdy autobus jeździł cztery razy dziennie, przez pięć dni w tygodniu. W tym roku uruchomiono dodatkowo trzecią linię: Chełmża – Dziemiony – Liznowo – Grzegorz – Skąpe – Chełmża. Wszystkie linie kursować będą dwa razy dziennie, za wyjątkiem dni targowych – wtorku i piątku. Wtedy wykonywane będą po cztery kursy. Przejazdy nie będą realizowane jedynie w święta.
– Głównym celem takiego transportu jest dowiezienie mieszkańców do Chełmży, gdzie jest główny węzeł komunikacyjny i odebranie ich stamtąd, kiedy wrócą ze szkół czy z pracy. W dni, kiedy w Chełmży jest dzień targowy, dostarczamy pasażerów w godzinach południowych, żeby mogli przyjechać, zrobić zakupy i wrócić do domu – mówi Łukasz Kowalski z Urzędu Gminy Chełmża, koordynator gminnego transportu.
W tym roku zapewniony bezpośredni dojazd do Chełmży będą mieli mieszkańcy z terenu ⅓ gminy, obsługiwani przez trzy autobusy. Koszt biletu normalnego wynosi 4 zł, ale są oczywiście zniżki – w różnych wysokościach, przewidziane dla określonych grup. W tym roku zmienił się przewoźnik. Usługi transportowe w gminie świadczy teraz firma ALL – MIT AUTOMOBILE Andrzej Fabisiak – Mława.
– W zeszłym roku usługę transportową świadczyła dla nas firma Arriva. W tym roku w wyniku zapytania ofertowego firma Arriva przegrała z Panem Fabisiakiem – wyjaśnia Łukasz Kowalski. – Zmiana przewoźnika nie odbije się w żaden sposób na pasażerach. Usługi są już świadczone od kilku dni i widzimy, że jedna i druga firma ma wysoki poziom. Nie mamy zastrzeżeń, nie słyszeliśmy też o żadnych spóźnieniach. Jesteśmy zadowoleni z nowego przewoźnika tak, jak byliśmy ze starego. Są zachowane identyczne standardy usług. Obecnie autobus jest jedynie trochę większy. Nikt nie powinien się skarżyć.
Transport realizowany jest przy współpracy z powiatem toruńskim, który złożył w imieniu gminy wniosek o dopłatę do wojewody i zajmuje się jego comiesięcznym rozliczeniem. Dzięki temu, wojewoda dopłaca 3 zł do każdego przejechanego kilometra. To o tyle znaczące, że koszt takiego kilometra wynosi około 5,5 zł. W efekcie gmina za kursy płaci jedynie około 2,5 zł za kilometr.
– Do tego dochodzą dotacje z Urzędu Marszałkowskiego na bilety ulgowe. Marszałek dopłaca za wszystkie bilety ulgowe dla emerytów, kombatantów, osób niepełnosprawnych czy dzieci – dodaje Łukasz Kowalski.
O tym, że transport publiczny zajmuje ważne miejsce wśród gminnych wydatków, nie trzeba nikogo przekonywać. Właśnie dzięki niemu mieszkańcy poszczególnych miejscowości mogą dojechać do miasta, by załatwić swoje sprawy. Dlatego gmina Chełmża na utrzymanie wszystkich trzech linii autobusowych zamierza przeznaczyć w tym roku 135 tys. zł. W planach jest także uruchomienie kolejnych linii, jeżeli uda się utrzymać dotacje. To jednak na razie tylko pomysł, który być może zostanie wdrożony w przyszłych latach.