Drogi w gminie Łubianka. Jakie przebudowano w 2020 r.?
Zakończyły się odbiory gminnych dróg przebudowanych w tym roku. Prace realizowane były łącznie na rekordowej liczbie dziewięciu odcinków drogowych. Taki zakres przedsięwzięcia nie byłby możliwy bez rządowego wsparcia z Funduszu Dróg Samorządowych. Jerzy Zająkała, wójt gminy Łubianka, ma już kolejne plany związane z infrastrukturą drogową.
Przypominamy, że już wcześniej do użytku mieszkańców oddane zostały ulice Dożynkowa i Niepodległości w Brąchnowie. Efektem robót w Brąchnowie jest niemal 1 km nowych, bezpiecznych dróg. To jednak dopiero początek. Zakończyły się już także odbiory techniczne na kolejnych siedmiu ulicach, przebudowywanych w trzech sołectwach. Pierwszym z nich jest Zamek Bierzgłowski, w którym przebudowano ulice Piastowską, Mieszka I i Łokietka. Inwestycja w Zamku Bierzgłowskim kosztowała łącznie ok. 1,6 mln zł i objęła ok. 3 km dróg. Wcześniej ulice Mieszka I i Łokietka były drogami szutrowymi, co stwarzało dla mieszkańców wiele niedogodności. Natomiast ul. Piastowska była co prawda w części asfaltowa, ale jej szerokość wynosiła zaledwie 3,5 m, a na długości 700 mb była drogą szutrową.
Udało nam się znacząco podwyższyć standardy dróg w gminie. To bardzo duży krok w kierunku osiągnięcia wysokiej jakości życia mieszkańców – mówi Jerzy Zająkała, wójt gminy Łubianka.
Kolejne przebudowywane ulice to Wakacyjna, Wichrowa i Jodłowa w Łubiance. Tutaj prace objęły łącznie 2 km dróg i kosztowały 850 tys. zł. Ostatnia z budowanych dróg to ulica Okrężna w Pigży, realizowana na odcinku 1 km i wymagająca finansowania w kwocie ok. 550 tys. zł. Reasumując, w 2020 r. w gminie Łubianka przybyło ok. 7 km nowych, asfaltowych dróg.
Przebudowa ulic w Łubiance, Pigży i Zamku Bierzgłowskim realizowana była kompleksowo. Wymieniono wszystkie warstwy konstrukcyjne dróg. Oznacza to, że konieczne było wykonanie pełnej podbudowy i położenie nowych nawierzchni, składających się z dwóch warstw asfaltu. Szerokość korony jezdni została ujednolicona do 5 m, a przy każdej z nich wybudowaliśmy pobocza o szerokości co najmniej 0,75 m, co znacząco zwiększyło bezpieczeństwo ruchu drogowego – wyjaśnia wójt Jerzy Zająkała. – Do tego na wyremontowanych ulicach pojawiły się perony autobusowe, przejścia dla pieszych, progi zwalniające, elementy odblaskowe – tzw. kocie oczka, oznakowanie i oświetlenie.
Prace realizowały firmy Remikop z Torunia oraz Transbruk z Pigży. Tak szeroko zakrojone inwestycje drogowe nie byłyby możliwe bez rządowego wsparcia z Funduszu Dróg Samorządowych, które wyniosło 50 proc. całkowitych kosztów.
Jak już wielokrotnie wcześniej podkreślałem, wsparcie z Funduszu Dróg Samorządowych ma szczególne znaczenie dla samorządów lokalnych. Uważam, że działania rządu w tym zakresie zasługują na wielkie uznanie. Bardzo liczne inwestycje drogowe podejmowane przez samorządy potwierdzają wielką przydatność rządowego dotowania rozbudowy infrastruktury drogowej – podkreśla wójt Jerzy Zająkała.
Włodarze nie zamierzają na tym poprzestać. Projekt budżetu gminy Łubianka na 2021 r. został już złożony. Znalazły w nim swoje miejsce także kolejne inwestycje drogowe. Plany są ambitne.
W swoim projekcie budżetu na przyszły rok zawarłem plan modernizacji i przebudowy kolejnych dziewięciu ulic. Od wielkości przyznanego dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych zależeć będzie, czy rzeczywiście uda się przebudować je wszystkie – dodaje wójt Jerzy Zająkała.
Trwa także projektowanie dwóch ścieżek rowerowych, jednej pomiędzy Łubianką a Zamkiem Bierzgłowskim, a drugiej wzdłuż ul. Granicznej w Pigży.