„Świat Przedszkolaka” w Chełmży. Podsumowanie projektu
W Przedszkolu Miejskim nr 2 w Chełmży zrealizowano projekt „Świat Przedszkolaka”, w ramach którego przy placówce powstały nowe oddziały przedszkolne. Najpierw jednak trzeba było zaadaptować na ten cel budynek po Szkole Podstawowej nr 3. W efekcie powstało aż 30 nowych miejsc dla przedszkolaków, a do opieki nad dziećmi zatrudniono 4 nauczycieli.
Od 2018 r. chełmżyńskie Przedszkole Miejskie nr 2 funkcjonuje w jednym z budynków, w których niegdyś działała Szkoła Podstawowa nr 3. Wtedy właśnie zajęło budynek A placówki. W listopadzie 2020 r. zakończono natomiast prace nad adaptacją do nowych potrzeb budynku B. Powstało tam Środowiskowe Centrum Aktywności, a także działające przy PM nr 2 dwa oddziały przedszkolne, mogące przyjąć po 15 dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Nowa część przedszkola zaczęła działać jeszcze w listopadzie 2020 r.
– Powstały sale dydaktyczne, sala aktywności twórczej, szatnie dla dzieci. Sale dydaktyczne wyposażone są w łazienki dla dzieci. Powstało zaplecze socjalne i pomieszczenia kuchenne. Wszystkie pomieszczenia zostały w pełni wyposażone. Zaadaptowany budynek pozbawiony jest barier architektonicznych, co umożliwia dostęp do placówki dzieciom z niepełnosprawnościami – czytamy w opisie projektu.
Nowe przedszkole wymagało także powiększenia kadr, dlatego zatrudnionych na etacie zostało czterech nowych nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje oraz jedna osoba jako pomoc do dzieci.
W ramach projektu przedszkolaki uczestniczyły w serii zajęć dodatkowych. Dzięki zajęciom logopedycznym mogły kształcić aparat mowy i niwelować wady wymowy. Dzieci podzielono na grupy, z których każda realizowała jedną godzinę takich zajęć w tygodniu. Podobne zasady działały w przypadku pozostałych zajęć – z gimnastyki korekcyjnej, socjoterapeutycznych i wspierających, związanych z zaburzeniami rozwojowymi. Ponadto odbywały się tzw. zajęcia terapii ręki, poprawiające motorykę.
Projekt „Świat Przedszkolaka” był także okazją do podniesienia kompetencji nauczycieli. Uczestniczyli oni w szkoleniach i kursach dostosowanych do konkretnego nauczyciela i potrzeb placówki. Łącznie z takich możliwości skorzystało sześciu nauczycieli, którzy doskonalili się m.in. z zakresu integracji sensorycznej, terapii osób ze spektrum autyzmu, wspomagania rozwoju dziecka czy gimnastyki korekcyjnej. Każdy z uczestników szkoleń i kursów otrzymał poświadczenie zdobytych przez siebie kompetencji.
Finansowanie działalności przedszkola, a także organizowanie zajęć dodatkowych odbywały się od tego czasu w ramach projektu „Świat Przedszkolaka”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Rodzice nie musieli więc ponosić kosztów udziału dzieci w zajęciach dodatkowych.