W gminie Zławieś Wielka usunięto łącznie ponad 96 ton azbestu
Zakończyło się usuwanie odpadów, zwierających azbest w gminie Zławieś Wielka. Mieszkańcy mogli liczyć na pomoc gminy w utylizacji niebezpiecznych odpadów. O pomoc w utylizacji niebezpiecznych odpadów zwróciło się do gminy łącznie 36 gospodarstw domowych.
Mieszkańcy gminy Zławieś Wielka do 17 kwietnia 2020 r. mogli składać wnioski o utylizację azbestu. Płyty azbestowo-cementowe, dawniej szeroko wykorzystywane do pokryć dachowych i elewacyjnych, to groźne dla zdrowia wyroby. Wykazują działanie chorobotwórcze, którego skutki mogą ujawnić się nawet po kilkudziesięciu latach. Gmina Zławieś Wielka, w trosce o zdrowie mieszkańców i w ramach podejmowanych inicjatyw ekologicznych, nieodpłatnie usuwa niebezpieczne odpady. Zakończona inwestycja dofinansowana była przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu, ale realizowana także przy udziale środków własnych gminy.
Zadanie pochłonęło łącznie ponad 55 tys. zł, z czego dofinansowanie wyniosło ponad 23 tys. zł – informuje Krzysztof Rak, zastępca wójta gminy Zławieś Wielka.
Zadanie pn.: „Demontaż, transport i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Zławieś Wielka” realizowane było na terenie 36 posesji. Łącznie zdemontowano ponad 36 ton odpadów o łącznej powierzchni niemal 2,8 tys. m2. Dodatkowo, przetransportowano także prawie 60 ton odpadów, zawierających azbest, które nie wymagały wcześniejszego demontażu. Łącznie z terenu gminy Zławieś Wielka pozbyto się ponad 96 ton szkodliwych odpadów.