Chełmno: inwestycje w zrównoważony transport
Ogłoszono plany i kwoty związane z Programem Inwestycji Strategicznych. Chełmno pozyskało z tego funduszu 3,8 mln zł. Głównym celem, na które zostaną przeznaczone środki, jest uspójnienie sieci zrównoważonego transportu.
Jedna z kluczowych inwestycji to budowa chodnika z oświetleniem na tzw. „hajratce” – drodze prowadzącej nad Jezioro Starogrodzkie. To jeden z najbardziej niebezpiecznych odcinków Chełmna, który jednocześnie umożliwia dostanie się nad jezioro od strony miasta.
Inwestycja jest bardzo potrzebna i długo wyczekiwana przez mieszkańców – mówi burmistrz Chełmna Artur Mikiewicz. – Wykonamy tu chodnik i oświetlenie, co znacznie poprawi bezpieczeństwo i komfort przemieszczania się przechodniów.
Drugim zadaniem jest oświetlenie ścieżki pieszo-rowerowej prowadzącej do Grubna. Ze względu na bezpieczeństwo poruszających się po niej mieszkańców ten projekt jest także bardzo oczekiwany.
Kolejne zadanie to budowa ścieżki pieszo-rowerowej od Plant Kolejowych do ul. Brzoskwiniowej wraz z oświetleniem. Dzięki niej pojawi się kolejne ważne połączenie w południowej części miasta.
Ponadto miasto doposażymy w 45 stojaków na rowery i 5 stacji naprawczych – o to, gdzie powinny się znaleźć, pytaliśmy w trakcie współorganizowanego z Fundacją Odlewnia święta rowerowego z okazji Światowego Dnia Roweru, które obchodziliśmy w piątek 3 czerwca – dodaje burmistrz.
Ostatnie z zadań dotyczy budowy parkingu na ul. Biskupiej (przy Fabryce Dobrych Pomysłów). To projekt, którego potrzebę realizacji zgłaszali nie tylko mieszkańcy, ale przede wszystkim chełmińscy przewodnicy – parking umożliwi zatrzymywanie się tu autobusów z turystami, co do tej pory było utrudnione oraz niekomfortowe.
Na część z tych projektów już od jakiegoś czasu mieliśmy przygotowaną dokumentację, a pozyskane dziś środki pozwalają nam wystartować z pracami – podkreśla Mikiewicz.
Stwarzanie możliwości poruszania się mieszkańców po mieście w różny, i co istotne – zrównoważony sposób to jeden z ważnych celów realizowanych w mieście zadań. Dwa lata temu przeprowadzono konsultacje społeczne dotyczące m.in. tego, w jaki sposób mieszkańcy poruszają się po Chełmnie. Wynika z nich, że najczęściej, bo aż w 68 proc. przypadków, odbywa się to na piechotę. Jazda samochodem stanowiła 30 proc., zaś po jednym procencie miały warianty: rowerem oraz komunikacją miejską.
Zadano także pytanie: „jak chciałbyś się poruszać po mieście?”. W tym przypadku odpowiedzi były następujące: pieszo (35 proc.), rowerem (33 proc.), komunikacją miejską (18 proc.), samochodem (11 proc.) i w inny sposób (3 proc.).
Wówczas przystąpiliśmy do pierwszych działań poprzez m.in. poprowadzenie ścieżki rowerowej łączącej ul. Planty Kolejowe z ul. Jastrzębskiego (możliwość swobodnego przejazdu z jednej do drugiej części miasta, wprowadziliśmy ruch rowerowy na ul. Grudziądzkiej i Rynku) oraz wyposażenie miasta w stojaki na rowery i stacje naprawcze – komentuje działania podjęte po konsultacjach burmistrz Mikiewicz. – Teraz, dzięki pozyskanym środkom, możemy realizować kolejne kroki.