Pociągi znów na torach między Toruniem Wschodnim a Chełmżą
Dobiega końca remont linii kolejowej nr 207 na odcinku od Torunia Wschodniego do Chełmży. Od niedzieli 4 września na trasę wróciły pociągi. Zatrzymują się na przebudowanych peronach.
Modernizacja na tym odcinku rozpoczęła się w czerwcu zeszłego roku. W związku z tym najpierw, od połowy czerwca do początku grudnia zeszłego roku, a następnie od marca do końca tegorocznych wakacji kursowały autobusy zastępcze. Z kolei na przełomie roku na trasie między Toruniem Wschodnim a Chełmżą jeździły busy liniowe (funkcjonujące w ramach połączeń drogowych), w których honorowano bilety kolejowe.
Linia nr 207, która łączy Toruń z Malborkiem, to jedno z kluczowych dla kolejowego ruchu lokalnego połączeń. Koszt inwestycji wyniósł 190 mln zł – współfinansowano ją ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Dzięki niej na 20-kilometrowym odcinku między Toruniem Wschodnim a Chełmżą pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h (obecnie jest to o 30 km wolniej), towarowe natomiast do 80 km.
Do pociągów podróżni wsiądą z wygodniejszych peronów w Łysomicach, Ostaszewie Toruńskim i Grzywnie – mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK S.A. – Oczekiwany komfort obsługi zapewnią wiaty, ławki oraz jaśniejsze, energooszczędne oświetlenie. Są gabloty z rozkładami jazdy oraz nowe czytelne oznakowanie. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się zyskały wygodny dostęp do peronów dzięki pochylniom.
Warto zaznaczyć, że stacja w Ostaszewie znajduje się w nowej lokalizacji, bliżej centrum miejscowości, dzięki czemu mieszkańcy uzyskali łatwiejszy dostęp do kolei.
Na blisko 20-kilometrowym odcinku linii wymieniono tor. Zabudowano 11 rozjazdów, które umożliwiają pociągom sprawną i bezpieczną zmianę toru jazdy. Przebudowano 15 przepustów.
Po zakończeniu wszystkich prac nowa mijanka w Łysomicach oraz dodatkowy tor przed stacją Toruń Wschodni ułatwią sprawne mijanie się pociągów i zwiększą przepustowość linii, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy wymiana urządzeń oraz nawierzchni na 14 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych – dodaje przedstawiciel zespołu prasowego PKP PLK.
Jeszcze w tym miesiącu zakończone mają być prace przy budowie nowego przystanku Toruń Jar. Jednokrawędziowy peron o długości 125 m powstaje w sąsiedztwie rozbudowującego się osiedla mieszkaniowego, zakładów pracy i drogi krajowej nr 91.
Aktualnie wykonywana jest nawierzchnia peronu oraz zabudowywana infrastruktura teletechniczna i elektroenergetyczna – taką informację przedstawia PKP PLK.
Pojawi się tam także stacja roweru miejskiego oraz tunel pod torami. Gotowa jest konstrukcja przejścia, postępują prace wykończeniowe.
Od 4 września obowiązuje nowy rozkład jazdy pociągów, który pozostanie aktualny do 5 listopada. Zgodnie z nim obecnie w dni powszednie na trasie między Toruniem a Chełmżą kursuje 14 par pociągów oraz jedno połączenie komunikacji zastępczej, natomiast na weekend zaplanowano 9 par połączeń.