Kolejowe inwestycje w regionie. W planie m.in. odcinek Toruń – Chełmża
Samorząd województwa inwestuje w kolej. Dzięki środkom z RPO na lata 2014-2020 w trakcie realizacji są obecnie trzy znaczące dla regionu inwestycje, na które przeznaczono łącznie 140 mln zł. Jeden z projektów dotyczy bezpośrednio Torunia.
– Inwestycje w infrastrukturę kolejową to podstawa do tego, by w niedalekiej przyszłości powstał w naszym regionie atrakcyjny dla pasażerów spójny system transportu publicznego. Budujemy go w oparciu kolej, z założeniem likwidacji problemu wykluczenia komunikacyjnego i komunikacyjnych białych plam. Przyjęte systemowe rozwiązania i standard obsługi powinny wpłynąć na popularność takiego sposobu przemieszczania się także wśród tych, którzy dotychczas korzystali z własnych aut. Trzeba podkreślić, że inwestycje tego typu są bardzo kosztowne, także na etapie projektowania, stąd decyzja o wsparciu środkami Unii Europejskiej – podkreśla marszałek województwa Piotr Całbecki.
Jednym z projektów jest modernizacja linii nr 207 na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża. W planach jest remont torowisk i kolejowej infrastruktury. W tej części regionu powstać ma spójny i atrakcyjny dla pasażerów system komunikacji kolejowej, łączący miejscowości powiatu toruńskiego z Toruniem i Grudziądzem. Zakończenie tej inwestycji planowane jest na koniec przyszłego roku. Co konkretnie się zostanie zrobione? Rewitalizacja linii, dobudowa toru mijankowego, budowa połączenia z linią 209, likwidacja niestrzeżonych przejazdów, przebudowa jednej ze stacji technicznych oraz budowa i przebudowę dworców/przystanków Toruń Mokre, Łysomice, Ostaszewo Toruń i Grzywna. Zanosi się więc na spore zmiany w lokalnej kolei.
Poza tym, w województwie mają miejsce jeszcze dwa duże projekty. Jednym z nich jest powrót po prawie 20 latach połączenia Bydgoszcz – Poznań przez Kcynię. Ta inwestycja realizowana będzie w oparciu o RPO na lata 2021-2027. Obecnie jest na etapie opracowania dokumentacji projektowej gruntowanego remontu i modernizacji linii 356 na odcinku Kcynia – granica województwa wraz z powiązaną budową tak zwanej mijanki na linii 281 Kcynia – Nakło nad Notecią.
Ostatnim projektem jest rewitalizacja linii 208 Brodnica – Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz-Laskowice i Wierzchucin-Tuchola oraz linii 33 na odcinku Grudziądz-Brodnica. Linia ta jest co prawda obecnie wykorzystywana, ale stan techniczny torów nie jest najlepszy. Po rewitalizacji pociągi będą mogły jeździć szybciej i będą bardziej przyjazne pasażerom.
Stefek Burczymucha
23 czerwca 2021 @ 15:22
Super, a co z modernizacją linii Toruń Wschodni-Toruń Główny? 30 km/h to chyba lekka przesada jak na tą linię. Dworce, stan fatalny, mijanka po jednym torze. Chyba że pasażerowie mają korzystać tylko z dworca Bydgoszcz Główna za 200 mln i jeździć do Kcyni. Gdzie nowe przystanki? Miejscowości się rozrosły. Ludzie mieszkają już gdzie indziej niż 100-150 lat temu.
Konduktor
23 czerwca 2021 @ 13:15
zamiast modernizować linie na odcinku Toruń – Chełmża, powinni zainwestować w częstotliwość pociągów bo teraz to jakieś jaja są.