Terapia sensoryczna w Unisławiu
W Zespole Szkół w Unisławiu powstał pokój do zajęć integracji sensorycznej. Inwestycja kosztowała 25 tys. zł. Na jej realizację pozwoliły środki z unijnego projektu.
Integracja sensoryczna umożliwia prawidłowy odbiór oraz interpretację bodźców zmysłowych. Jednak są przypadki, w których proces rozwoju integracji sensorycznej nie przebiega w prawidłowy sposób. Niekiedy we wczesnych etapach życia pojawiają się deficyty czy nieprawidłowości w układzie nerwowym związane z „uporządkowaniem” wrażeń zmysłowych (wzrok, słuch, węch, smak, dotyk). Zaburzenia integracji sensorycznej mogą być również rezultatem uszkodzeń narządów zmysłów, czyli mogą dotykać osoby z wadą wzroku czy niedosłuchem.
Dzięki terapii sensorycznej, która polega na odbieraniu bodźców zmysłowych, można ćwiczyć i wspomagać prawidłowy rozwój dziecka. W Polsce przyjęto tę metodę leczenia w 1993 r. Pokój do zajęć z integracji sensorycznej to specjalna sala, w której znajdują się niezbędne urządzenia do prowadzenia terapii metodą integracji sensorycznej. Są to głównie sprzęty usprawniające motorykę pacjenta, rozwijające zmysł dotyku, pomagające w ćwiczeniu równowagi oraz rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową.
W funkcjonującej w ramach Zespołu Szkół w Unisławiu Szkole Podstawowej uczą się dzieci wymagające wsparcia w formie różnych terapii. W przypadku wielu z nich zaleca się zastosowanie właśnie terapii sensorycznej. Z ćwiczeń w sali korzystać będą dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, dzieci z zaburzeniami sensorycznymi. Zajęcia mogą być również prowadzone w formie profilaktyki (w przypadkach podejrzenia trudności w uczeniu się) czy stymulacji rozwoju dzieci prawidłowo rozwijających się.
Zajęcia z integracji sensorycznej są dla dzieci bardzo atrakcyjne i kojarzą im się raczej z zabawą niż z przykrymi czy nudnymi ćwiczeniami. Podczas sesji terapeutycznej dziecko np. huśta się w hamaku, toczy w beczce, jeździ na deskorolce czy balansuje na kołysce. Przez interesującą i przyjemną zabawę dokonuje się integracja bodźców zmysłowych płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą koordynację działań.
Sala do terapii metodą integracji sensorycznej została stworzona w ramach realizowanego w gminie Unisław projektu pn. „Stawiamy na kompetencje kluczowe”. Aktualnie dwoje nauczycieli zdobywa kwalifikacje przydatne do prowadzenia tego typu zajęć.