Przetarg z problemami. Kto będzie obsługiwał kolej w regionie w najbliższych latach?
W poniedziałek sejmik województwa zatwierdził decyzję zarządu województwa o zmianach w budżecie. Są one konieczne do rozstrzygnięcia przetargu na wieloletnią obsługę regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych na niezelektryfikowanych liniach.
Przetarg ma wyłonić przewoźnika, który do 2030 r. świadczył będzie usługi kolejowych przewozów pasażerskich w regionie. Przetarg został podzielony na cztery pakiety. Pierwszy i drugi pakiet dotyczą linii zelektryfikowanych i obejmują połączenia Kutno – Włocławek – Toruń – Bydgoszcz, Bydgoszcz – Inowrocław, Gniezno – Inowrocław – Toruń, Bydgoszcz – Toruń – Jabłonowo Pomorskie (pierwszy) i Bydgoszcz – Wyrzysk – Osiek, Bydgoszcz – Toruń, Toruń – Jabłonowo Pomorskie, Bydgoszcz – Smętowo, Piła – Bydgoszcz, Inowrocław – Bydgoszcz, Toruń – Inowrocław – Gniezno (drugi).
W zatwierdzonej na sesji sejmiku zmianie w budżecie województwa chodzi natomiast o trzeci i czwarty pakiet zawarty w przetargu, czyli połączenia Bydgoszcz – Tuchola – Chojnice, Bydgoszcz – Laskowice – Grudziądz, Wierzchucin – Szlachta (trzeci) i Toruń – Jabłonowo Pomorskie – Brodnica, Brodnica – Grudziądz, Toruń – Grudziądz, Toruń – Sierpc (czwarty).
Obecnie samorząd województwa nie może rozstrzygnąć przetargu całościowo, ponieważ spółka Polregio zaskarżyła tryb wyłaniania operatorów przewozów. Sama jednocześnie złożyła w przetargu ofertę, jednak obecnie trwa postępowanie przed sądem zamówień publicznych w związku ze skargą.
– Apeluję do władz spółki Polregio, aby wycofały zaskarżenie do sądu, jest to bowiem szkodliwe dla wszystkich, przede wszystkim dla mieszkańców podróżujących koleją, którzy – oczywistym jest – chcieliby wiedzieć jak będzie wyglądała ich droga do pracy, czy szkoły po 13 grudnia – mówił podczas konferencji prasowej marszałek Piotr Całbecki.
– Jeśli chodzi o firmę Polregio zaproponowaliśmy wskaźnik waloryzacyjny, który w przypadku znacznego wzrostu cen energii elektrycznej, zabezpiecza zarówno środki samorządu województwa jak i spółki. Polregio próbuje wprowadzić mechanizm, który nie jest akceptowalny, gdyż powoduje istotne naruszenie przepisów ogłoszonego przetargu. Liczę na to, że uda się wypracować wspólne stanowisko w tej sprawie i wkrótce podpisać stosowną umowę – podkreśliła członkini zarządu województwa Aneta Jędrzejewska.