Gmina Łubianka: Zmiana systemu odczytu wodomierzy
Mieszkańcy gminy Łubianka już od dwóch miesięcy mogą korzystać z nowego systemu odczytu wodomierzy. Odczyty z licznika użytkownicy wprowadzają elektronicznie, za pośrednictwem serwisu eBOK. Taki sposób jest nie tylko szybszy i wygodniejszy, ale przede wszystkim – w dobie pandemii koronawirusa – bezpieczniejszy.
Zmiany dotyczą nieruchomości zasilanych wodą z gminnego wodociągu. Praca inkasentów w znacznej mierze zostanie zastąpiona przez elektroniczną skrzynkę w systemie eBOK. Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta to oszczędność czasu, wygoda i dostęp do faktur w dowolnym miejscu. Takie rozwiązanie sprawia, że pracownicy nie będą już musieli odwiedzać każdej nieruchomości, aby spisać stan licznika wodomierza. Odczyt będzie mógł do elektronicznego systemu wprowadzić sam mieszkaniec, a następnie wysłać go za pomocą wiadomości e-mail do Urzędu Gminy w Łubiance. Wystarczy, że wejdzie na stronę www.lubianka.pl w zakładkę „Odczyty”.
– Mieszkaniec będzie mógł nie tylko samodzielnie wprowadzić stan licznika, ale także uzyska dostęp do wszelkich danych i informacji związanych ze świadczoną usługą. Na tej podstawie wystawiona zostanie faktura za dany okres rozliczeniowy – tłumaczy Andrzej Sierocki, kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Gminy Łubianka.
Elektroniczne odczyty realizowane będą przez program informatyczny eBOK. Na głównej stronie elektronicznego konta można zobaczyć kwotę należności bieżących i zaległych, nadpłat, odsetek i sumę do zapłaty. Użytkownik ma także możliwość dokonać płatności bezpośrednio z poziomu portalu. Historia wszystkich zrealizowanych transakcji także jest dostępna. Odbiorca usługi ma dostęp do treści wszystkich faktur i innych dokumentów, m.in. umów, aneksów, pism i zawiadomień. Uzyska także dostęp do istotnych formularzy, m.in. cenników i wzorów umów. Poza tym przez eBOK mieszkaniec zyska możliwość kontaktu z usługodawcą, np. do informowania o awariach.
– Posiadanie dostępu do programu eBOK to szereg wymiernych korzyści dla mieszkańców, m.in. możliwość stałej kontroli swoich zobowiązań. Mieszkańcy mogą także podawać stan wodomierza częściej niż odbywały się dotychczasowe wizyty inkasenta, np. co 1-2 miesiące, co wpływa na równomierne rozłożenie zobowiązań. Uzyskują pełną kontrolę nad realizacją usługi w zakresie dostaw wody i odbioru ścieków, a poza tym mają dostęp do narzędzi płatniczych, czyli mogą bezpiecznie i szybko regulować zobowiązania przez internet – wymienia Andrzej Sierocki.
Nie oznacza to jednak, że korzystanie z programu eBOK całkowicie wyeliminuje pracę inkasentów. Dalej będą oni bezpośrednio kontrolować stany liczników, ale znacznie rzadziej niż dotychczas.
– Chodzi o to, aby kontrolować adekwatność danych podawanych przez mieszkańców w stosunku do rzeczywistości i w ten sposób zapobiec ewentualnym nadużyciom – wyjaśnia Andrzej Sierocki.
Co zatem należy zrobić, aby móc korzystać z nowego sposobu odczytu wodomierzy? Wystarczy, że mieszkaniec wypełni odpowiedni formularz (dostępny na stronie www.lubianka.pl lub w urzędzie) i wyrazi w nim zgodę na przetwarzanie danych osobowych, a następnie złoży pismo w Wydziale Gospodarki Komunalnej lub Wydziale Księgowo-Finansowym. Potem na podany adres e-mail mieszkaniec otrzyma login oraz hasło. I gotowe.