Nowy pomysł na brak korków w Lubiczu
Zakorkowana droga z Torunia do Lubicza spędza sen z powiek wielu kierowcom każdego dnia. Samorząd ma jednak na to nowy pomysł. Od przyszłego roku na trasie Toruń Wschodni-Czernikowo ma jeździć więcej pociągów.
W poniedziałek w Starostwie Powiatowym w Toruniu odbyło się spotkanie władz samorządowych województwa, powiatu toruńskiego, miasta Toruń, gmin Lubicz, Obrowo i Czernikowo oraz PKP PLK i Arrivy RP. Celem spotkania było przedyskutowanie zmian w kursowaniu pociągów na linii kolejowej 27 na trasie Toruń Wschodni – Czernikowo. W tym momencie takich pociągów jest sześć. Samorządowcy zadeklarowali, że od nowego roku będą kursowały przynajmniej dwa dodatkowe składy, a w roku 2025 zaczną działać przystanki kolejowe w nowych lokalizacjach.
– Dzięki współpracy z marszałkiem Piotrem Całbeckim, prezydentem Michałem Zaleskim i samorządami gmin Lubicz, Obrowo i Czernikowo udało nam się zaproponować lokalizacje nowych przystanków, które powstaną w miejscach, gdzie mieszka najwięcej mieszkańców – wyjaśnia starosta toruński Marek Olszewski.
Dyskusję zapoczątkował rosnący problem korków na drodze krajowej 10. Liczba mieszkańców podtoruńskich gmin nieustannie rośnie, zwiększając także liczbę osób dojeżdżających do Torunia do szkoły czy pracy. Ich codzienność to kilometrowe korki w Lubiczu Górnym i Lubiczu Dolnym. Choć istnieją plany Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na rozbudowę skrzyżowań, aby udrożnić ruch na „dziesiątce”, najszybciej wydarzy się to w latach 2025-2026. Rozwiązania muszą pojawić się teraz.
– Ruch samochodowy z podtoruńskich gmin do Torunia jest coraz większy, czego skutkiem są rosnące problemy komunikacyjne, dlatego jestem zwolennikiem lepszego wykorzystania linii kolejowej nr 27. – zapewnia marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki. – O tym, jak potrzebne jest to połączenie najlepiej mówią liczby: w ciągu roku od wznowienia ruchu kolejowego między Toruniem a Sierpcem z połączeń skorzystało ponad 400 tysięcy pasażerów. Musimy dostosować transport publiczny do potrzeb mieszkańców. Będziemy wspólnie (wszystkie samorządy) przekonywać PKP PLK, by ta trasa została zelektryfikowana tak aby, mogły nią kursować także pociągi w dłuższych relacjach, np. z Bydgoszczy.
Podczas spotkania 13 marca samorządowcy zgodnie zadeklarowali, że będą dążyć do jak najszybszego wprowadzenia rozwiązań zadowalających mieszkańców.
– Jestem przekonany co do konieczności rozwoju komunikacji na wschód od Torunia. Ważne jest zelektryfikowanie tej linii i zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. – przyznaje prezydent Torunia Michał Zaleski. – Toruń rozpoczął modernizację linii nr 353 w granicach miasta. Modernizację przechodzą Dworzec PKP Toruń Wschodni oraz Toruń Miasto.
Samorządy mają w planach kolejne spotkania, także z przedstawicielami kolei, aby doprecyzować plany lokalizacji nowych przystanków: Czernikowo Centrum, Zawały, Brzozówka, Lubicz Górny Osiedle i Lubicz Dolny. Ich budowa wraz z odpowiednią infrastrukturą mogłaby się rozpocząć już w 2025 roku. Padła także deklaracja władz samorządowych o chęci partycypowania w kosztach kursowania dodatkowych składów.