Mieszkańcy długo na to czekali. Chodnik w Rzęczkowie oddany do użytku
Do tej pory droga pod górę rzęczkowską cieszyła się złą sławą. Brak chodnika znacząco obniżał bezpieczeństwo niezmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego. To się jednak zmieniło. Nowy chodnik oficjalnie odebrano 14 maja, a zadowoleni mieszkańcy już z niego korzystają. Gmina na zrealizowanie prac przeznaczyła ponad 790 tys. zł.
Prace nad budową chodnika wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 546 w Rzęczkowie rozpoczęły się w czerwcu 2020 r. i realizowane były we współpracy z Zarządem Dróg Wojewódzkich. Inwestycja była długo wyczekiwana przez mieszkańców i priorytetowa dla włodarzy.
– Brak chodnika sprowadzał poważne zagrożenie dla poruszających się poboczem pieszych i rowerzystów. Droga na odcinku pod górę rzęczkowską nie cieszyła się dobrą opinią, a nierówności i ostre zakręty przyczyniły się, niestety, do wielu wypadków. Wielkim szczęściem było to, że żaden z pieszych w nich nie ucierpiał – tłumaczy Krzysztof Rak, zastępca wójta gminy Zławieś Wielka.
Wykonawstwa prac podjęła się firma Strabag Sp. z o.o. Zadanie było realizowane w formule Drogowej Inicjatywy Samorządowej, w ramach której gmina partycypowała w kosztach zadania w wysokości 60 proc., czyli nieco ponad 790 tys. zł. Gmina Zławieś Wielka zleciła również wykonanie dokumentacji technicznej na potrzeby inwestycji. Pozostałe środki pokryte zostały z budżetu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, którego jedną z jednostek jest właśnie Zarząd Dróg Wojewódzkich. W ramach zadania wykarczowano krzewy i zagajniki, zasłaniające pieszym i kierowcom widoczność, zdemontowano istniejące bariery stalowe, a także wykonano wykopy i nasypy. Podłoże zostało wyprofilowane i zagęszczone, a następnie wykonano podbudowę i położono nawierzchnię z betonowej kostki brukowej o grubości 6 cm. Skarpy i rowy zostały umocnione, wykonawca zadbał także o stworzenie bezpiecznych poboczy. To jednak nie wszystko. W ramach inwestycji pojawiło się nowe oznakowanie poziome jezdni, zamontowano odpowiednie znaki, tabliczki i tablice drogowe, a także zdemontowano niepotrzebne z nich. Dodatkowo ustawiono energochłonne bariery stalowe wraz z taśmą osłonową od strony chodnika, a także wygrodzenia dla pieszych w postaci żółtych barier ochronnych z rur stalowych.
– Obecnie chodnik daje pieszym znacznie większe zabezpieczenie, chroniąc ich przed ewentualną kolizją z pojazdami poruszającymi się drogą wojewódzką nr 546 – komentuje Krzysztof Rak.
Nie zapomniano o betonowych krawężnikach i ułożeniu kompletnego ścieku z prefabrykowanych elementów betonowych. W trakcie prac wykonawca zapewnił bezpieczne warunki ruchu drogowego kołowego i pieszego w rejonie prowadzonych robót na podstawie sporządzonego przez siebie i zatwierdzonego przez Urząd Marszałkowski projektu organizacji ruchu. Prace zakończyły się po niecałym roku od ich rozpoczęcia. Odbiory odbyły się 14 maja.
– Do gminy docierają sygnały zadowolonych mieszkańców, przede wszystkim z powodu stworzenia bezpiecznej możliwości poruszania się wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 546 – dodaje Krzysztof Rak.
Gmina nie zamierza na tym poprzestać i planuje kolejne inwestycje drogowe. W chwili obecnej kontynuowane są zadania drogowe w Złejwsi Małej i Starym Toruniu. Lada moment rozpocznie się budowa kolejnych chodników w Przysieku, Górsku, Rozgartach i Starym Toruniu oraz ścieżki rowerowej od Górska do Gutowa, wzdłuż DK 80.
– Realizowane będą również asfaltowania odcinków dróg i ulic na terenie całej gminy, m.in. w Czarnym Błocie, Złejwsi Małej, Przysieku, Górsku i Pędzewie. Dodatkowo planowana jest budowa chodnika od ul. HDK w stronę GOKiS-u. To zadania tylko na ten rok, a w trakcie pracujemy nad dokumentacją projektową na realizację przyszłorocznych inwestycji: przebudowy ul. Jaśminowej w Rozgartach, Starym Toruniu i Przysieku oraz ul. Wierzbowej w Czarnym Błocie. Przygotowywana jest również koncepcja stanowiąca podwaliny pod projekt połączenia Złejwsi Wielkiej z osiedlem „Nasza dolina” w Czarnowie – podsumowuje Krzysztof Rak.