Jazda w Chełmnie będzie wygodniejsza
Inwestycje związane z modernizacją ulic w Chełmnie idą pełną parą, czego przykładem mogą być prace trwające na ul. Wodnej. Wymagały one wielu przygotowań i planów.
Zakończyły się już prace na odcinku ul. Wodnej od ul. 22 Stycznia do ul. Grudziądzkiej, trwają zaś na kolejnym fragmencie – od ul. Grudziądzkiej do ul. Rycerskiej.
Na ul. Wodnej stosujemy historyczną nawierzchnię drogi – kamień został zdemontowany, oczyszczony i przygotowany do powrotu na jezdnię, z kolei parkingi wykonywane są z tzw. kocich łbów – podobnie jak na odcinku przy klasztorze – wyjaśnia burmistrz Chełmna Artur Mikiewicz. – Wymieniliśmy również krawężniki na kamienne i chodniki na granitowe. Na ul. Poprzecznej i Rycerskiej wylana zostanie nowa nawierzchnia asfaltowa.
27 kwietnia ul. Wodna została zamknięta na odcinku od skrzyżowania z ul. Rycerską i ul. Kościelną. Skrzyżowania są drożne.
Mieszkańcy zastanawiają się, w jaki sposób będzie zorganizowany ruch, gdy prace przeniosą się na odcinek pomiędzy ul. Dominikańską a Starymi Plantami.
Tymczasowa organizacja ruchu w tym miejscu została zaprojektowana i zatwierdzona w formie wahadłowej. Na tym odcinku jezdnię ul. Wodnej będziemy realizować połówkowo – w ten sposób zapewnimy przejazd. Dostępny będzie jeden pas ruchu. Przełożenie ruchu samochodów na ul. Rybacką oraz Stare Planty nie byłoby możliwe – stwierdza zastępca burmistrza miasta Piotr Murawski. – Droga nie jest zbudowana w taki sposób, aby przyjąć ruch aut, jak również sąsiaduje z dwiema skarpami. Organizacja ruchu w formie wahadłowej będzie regulowana sygnalizacją świetlną oraz czasowo poprzez ręczne kierowanie ruchem przez pracowników wykonawcy. Z pewnością będzie to najbardziej newralgiczny odcinek robót. Prace postępują obecnie jednak dynamicznie.
Pojawiały się też pytania, czy remont mógł zacząć się od Kamionki. Było to jednak niemożliwe. Rozpoczęcie prac od fragmentów sąsiadujących z ul. Grudziądzką było celowe i niezbędne. Wynika to z konieczności prawidłowego dowiązania się do istniejących rzędnych terenu zarówno do ul. 22 Stycznia, ul. Grudziądzkiej, jak również infrastruktury technicznej znajdujących się na tym obszarze oraz uregulowania spływu wód opadowych.
Gdybyśmy rozpoczęli prace od Kamionki, podczas opadów wszystko z terenu budowy przemieszczałoby się razem z wodami opadowymi na nowo wybudowaną nawierzchnię, „zabrudzając” ją, potencjalnie w sposób permanentny – dodaje Mikiewicz.
Koszt realizowanej przebudowy wynosi ponad 4,3 mln zł, z czego 1,2 mln zł to dofinansowanie pozyskane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Trwają także prace nad uspójnieniem sieci transportu zrównoważonego. Ścieżka pieszo-rowerowa od Plant Kolejowych do ul. Brzoskwiniowej jest już w asfalcie, czeka na montaż oświetlenia. Nie będzie możliwy ruch aut po ścieżce. Zamontowane zostaną ograniczniki i stosowne oznakowanie. Ścieżka jest w 80 proc. zacieniona, nie ma więc też obaw o zjawisko patelni. Chodnik na Hajratce (ul. Jastrzębskiego, prowadzącej nad Jezioro Starogrodzkie) został już skończony, trwają prace przy łączeniu z ul. Ogrodową, przed wykonawcą jeszcze montaż oświetlenia. Na oświetlenie czeka też ścieżka prowadząca do Grubna. Trwa również budowa parkingu przy ul. Biskupiej. Jeden wykonawca realizuje wszystkie te zadania, więc montaż słupów oświetleniowych będzie przebiegał na każdej z inwestycji po kolei.